ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ- ΥΠ. ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΔΙΚΤΥΩΝ- Απάντηση Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννη Μαγκριώτη σε ερώτηση για την εγκατάσταση πλευρικών διοδίων στο Λογκανίκο Λακωνίας

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΔΙΚΤΥΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Αθήνα, 13 Φεβρουαρίου 2012


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ο Υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Γιάννης Μαγκριώτης απάντησε σήμερα στη Βουλή, στην επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Γρηγορίου Αποστολάκου, σχετικά με την εγκατάσταση πλευρικών σταθμών διοδίων στο Λογκανίκο Λακωνίας.
Στην απάντησή του ο Υφυπουργός τόνισε:
«Ευχαριστώ τον Συνάδελφο για την ερώτηση, γιατί φέρνει ένα θέμα που μπορεί να μην φαντάζει σημαντικό για τους πολλούς, αλλά έχει την σημασία και την ουσία του και καταδεικνύει πως πολλές φορές ο σχεδιασμός των αυτοκινητοδρόμων, όπως έχουμε πει, ήταν πρόχειρος και γι’ αυτό προέκυψαν πολλά προβλήματα. Σημειώνω ότι και το χρηματοδοτικό σχήμα δεν ήταν το κατάλληλο γι’ αυτό και έχουμε πυκνά και ακριβά διόδια και μάλιστα κατά τη διάρκεια της κατασκευής.
Όπως πολύ σωστά είπε ο αγαπητός Συνάδελφος, στα πλαίσια της διαπραγμάτευσης που κάνουμε συνολικά για τα έργα και την επανεκκίνηση της χρηματοδότησης εκ μέρους των τραπεζών για την κατασκευή τους συμπεριλαμβάνεται γενικότερα και η πολιτική διοδίων.
Θέλω να του πω μάλιστα, ότι τον προηγούμενο χρόνο θα είχαμε αύξηση κατά 33% από τις αρχές του 2011 στο τμήμα από το Κλειδί Ημαθίας μέχρι τις Ράχες Μαλιακού και κατά 50% περίπου κατά μέσο όρο από τα Σκάρφεια του πετάλου του Μαλιακού μέχρι την Αθήνα και από την Αθήνα μέχρι τη Ελευσίνα.
Ζητήσαμε να μη γίνουν αυτές οι αυξήσεις, γιατί εν μέσω κρίσης θα ήταν καταστροφικό για τις μετακινήσεις, για την οικονομία, για τις τοπικές κοινωνίες και δεν έγιναν. Πρέπει να ξέρετε όμως, ότι με βάση τις συμβάσεις παραχώρησης χρεώνεται την απώλεια εσόδων το δημόσιο και ο φορολογούμενος πολίτης. Και άλλου έγιναν παρεμβάσεις για τις τοπικές μετακινήσεις και δόθηκαν διευκολύνσεις με κάρτες ελεύθερης διέλευσης ή με κάρτες μειωμένου κόστους και εκεί επίσης το δημόσιο θα κληθεί να καταβάλει τις απώλειες των εσόδων.
Τα έργα βρίσκονται σε μια κρίσιμη φάση. Ελπίζω με τη χθεσινή απόφαση που πήραμε στη Βουλή, για την ανακεφαλαίωση των τραπεζών αλλά και με την προσπάθεια που κάνουμε ταυτόχρονα με τον κ. Ραιχενμπαχ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, θα υπάρξει η δυνατότητα επαναχρηματοδότησης των έργων με τον ένα ή τον άλλο τρόπο μετά τον Μάρτιο. Τα έργα αυτά είναι αναγκαία για τη χώρα, για την ανάπτυξη και την απασχόληση.
Οι τράπεζες αρνούνται εδώ και ενάμισι χρόνο την χρηματοδότηση όπως οφείλουν. Προβάλλουν διάφορους λόγους, όπως ότι δεν έγιναν εγκαίρως απαλλοτριώσεις μέχρι το 2009, ότι υπήρχαν διάφορα προβλήματα με τους αρχαιολογικούς χώρους, με το περιβάλλον, με την άρνηση πολιτών οργανωμένα ή όχι να πληρώνουν διόδια και στο τέλος με την οικονομική κρίση και τη μείωση των κυκλοφοριακών ροών.
Παρ’ όλα αυτά πιστεύουμε, ότι με βάση τις συμβάσεις πρέπει οι τράπεζες να συνεχίσουν την χρηματοδότηση των έργων. Βεβαίως όλοι ξέρουμε σήμερα την αδυναμία που έχουν οι τράπεζες να χρηματοδοτήσουν την πιο μικρή επιχείρηση. Δικό τους είναι λοιπόν το πρόβλημα και δεν είναι του δημοσίου, γιατί το δημόσιο και ο πολίτης κάνουν το καθήκον τους.
Στα πλαίσια αυτής της γενικότερης διαπραγμάτευσης, όπως πολύ σωστά είπατε, συζητούμε και για τα διόδια, και για παρεμβάσεις όπως αυτές που αναφέρατε και εσείς προηγούμενα. Πρέπει όμως να τονίσω και να πω, ότι με βάση τις συμβάσεις του 2007 έχει την δυνατότητα ο Παραχωρησιούχος να τοποθετεί μετωπικά και πλευρικά διόδια εκεί που οι κυκλοφοριακές του μελέτες τον οδηγούν. Σε αυτά τα πλαίσια επέλεξαν και την δημιουργία διοδίων όπως αναφέρατε στο Λογκανίκο. Η ΚΥΑ που υπέγραψε ο Υπουργός κ. Βορίδης πριν μερικές μέρες, ήταν για την έγκριση των Περιβαλλοντικών Όρων για τους σταθμούς των διοδίων και τα ΣΕΑ Πελλάνας και όχι φυσικά για τα διόδια αυτά καθ’ αυτά τα οποία έχουν προσδιοριστεί από το 2007 και την Σύμβαση Παραχώρηση».
Στην δευτερολογία του ο κ. Μαγκριώτης σημείωσε:
«Να πω καταρχάς ότι οι αυτοκινητόδρομοι είναι αρμοδιότητα του εκάστοτε υπουργού και με αυτή την έννοια να περιμένουμε μερικές μέρες για την τοποθέτηση του. Θέλω όμως να πω ότι αυτή ήταν η κατεύθυνση και του υπουργού του κ. Βορίδη, αλλά και των προηγούμενων υπουργών. Αυτή ήταν η κατεύθυνση που αναφέρατε προηγουμένως και παρεμβάσεις έχουν γίνει. Θέλω να σας πω ότι τους επόμενους μήνες θα κατασκευαστούν τα έργα, όπως το αρδευτικό που μέσα περιλαμβάνεται και η γέφυρα που όπως πολύ σωστά αναφέρατε γιατί συμπεριλαμβάνεται στην Σύμβαση Παραχώρησης.
Ο Αυτοκινητόδρομος της Κεντρικής Πελοποννήσου, μέρος του οποίου είναι και το τμήμα αυτό, είναι ο μόνος από τους πέντε που ολοκληρώνεται και είναι πολύ σημαντικό αυτό γιατί οι άλλοι τέσσερις έχουν πολύ μεγάλα προβλήματα. Όπως μας ενημερώνουν εδώ και οι αρμόδιες υπηρεσίες, η απόσταση μεταξύ του ανισόπεδου κόμβου Λογκανίκου και του ανισόπεδου κόμβου Σπάρτης είναι 30,5 χλμ ενώ το σύνολο του υποτμήματος Λεύκτρο- Σπάρτη είναι 46 χλμ περίπου. Στους πλευρικούς σταθμούς του ανισόπεδου κόμβου Λογκανίκου χρεώνουν επακριβώς το μήκος της διανυόμενης διαδρομής από και προς την Σπάρτη, επομένως τα διόδια αυτά αφορούν μόνο τους χρήστες με κατεύθυνση από και προς την Σπάρτη, οι οποίοι φυσικά δεν θα διέρχονται από τον μετωπικό σταθμό διοδίων στην Πετρίνια. Υπάρχει και το επαρχιακό δίκτυο που μπορεί να χρησιμοποιείται εναλλακτικά χωρίς διόδια.
Κλείνοντας και πάλι θα ήθελα να πω ότι στα πλαίσια της συνολικής διαπραγμάτευσης, θα δούμε τα θέματα των πλευρικών αυτών διοδίων για την διευκόλυνση των τοπικών μετακινήσεων, μέσα στο πνεύμα των συμβάσεων, γιατί όπως ξέρετε αυτές οι συμβάσεις έχουν κυρωθεί με νόμο στην Βουλή και μόνο με νόμο μπορούν να τροποποιηθούν και με κοινή συμφωνία και των δύο πλευρών, δημοσίου και ιδιωτών. Πιστεύω ότι θα έχουμε να πούμε κάτι πιο συγκεκριμένο και κάτι καλύτερο πολύ σύντομα. Σας ευχαριστώ πολύ».